Podczas konferencji zorganizowanej w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pile dyskutowano na temat pomocy ludziom, którzy stali się dłużnikami nie z własnej winy. To podsumowanie projektu pod nazwą „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” realizowanego przez MOPS w Pile w partnerstwie ze stowarzyszeniem Akcja Humanitarna „Życie”.
- Sprawdzaliśmy opracowania dotyczące wszystkich sześciu standardów, między innymi te dotyczące rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie zadłużania się, bądź pomoc w zakresie wychodzenia z długów – mówi Wanda Kolińska, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pile.
Od dawna wiadomo, że w przypadku podmiotów gospodarczych istnieje możliwość ogłoszenia upadłości firmy. W myśl przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2008 roku (weszła w życie w marcu 2009 r.), która zmieniała dotychczasowe Prawo upadłościowe i naprawcze, upadłość mogą ogłaszać również konsumenci, czyli osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Upadłość konsumencka najczęściej kojarzy się ze zjawiskiem tzw. przekredytowania, czyli zaciągania zbyt dużej ilości zobowiązań (kredytów, pożyczek) i problemów z ich spłatami.
- Stanie się dłużnikiem dotyczy każdego z nas. Sytuacje bywają różne, możemy popaść w długi przez utratę pracy czy chorobę, w ten sposób mogą powstać zobowiązania nie umarzalne do końca życia. Szukamy możliwości pomagania ludziom, którzy chcą wyjść z zadłużenia – mówi Irena Wiśniewska – Smolarek, dyrektor Akcji Humanitarnej „Życie” w Pile.
Upadłość ma z założenia pomóc konsumentowi, który stał się niewypłacalny, ale nie polega na tym, że dłużnik przestaje mieć zobowiązania. Pomocą jest sprzedaż przez powołanego przez sąd syndyka majątku dłużnika i zaspokojenie wierzycieli, możliwość rozłożenia spłat na realne raty, umorzenie części pozostałych zobowiązań i powstrzymanie narastania zadłużenia przez zatrzymanie naliczania odsetek. Podstawowym warunkiem do ogłoszenia upadłości jest brak winy dłużnika w powstaniu niewypłacalności.