Drogi ekspresowe z Piły do Poznania, Bydgoszczy oraz Stargardu mogą powstać dzięki zaktualizowanemu programowi budowy dróg. I choć pół roku temu na te inwestycje nie było środków to politycy partii rządzącej poinformowali o znalezieniu dofinansowania z funduszy unijnych. W ramach projektu powstaną również obwodnice między innymi Mirosławca oraz Ujścia.
Drogi ekspresowe miałyby powstać w przebiegu dróg krajowych nr 10 i 11. Takie są przynajmniej zapewnienia polityków rządzącej Platformy, choć jeszcze pół roku temu pieniędzy na przebudowę tych arterii nie było. Wówczas szumnie zapowiadane inwestycje spadły z Narodowego programu przebudowy dróg krajowych i autostrad - To nie jest kwestia wyborcza, ponieważ mamy otwarcie na 2015 rok nowej perspektywy finansowej – mówi Adam Szejnfeld, poseł do Parlamentu Europejskiego PO.
Politycy zapewniają, że budowa ekspresowej dziesiątki rozpocznie się w 2019 roku i potrwa cztery lata. Jedenastka ma zostać zrealizowana do roku 2022.
Mieszkańcy regionu się cieszą i trudno się dziwić ich euforii. Jednak wciąż pozostaje niedowierzanie czy choćby droga na odcinku od Stargardu Szczecińskiego do Piły będzie ekspresową. Samorządowcy z zachodniopomorskiego liczą przede wszystkim na to, że w przebiegu tych ekspresówek powstanie między innymi obwodnica Mirosławca i Kalisza Pomorskiego oraz długo wyczekiwana obwodnica Wałcza - Walczyliśmy o to od bardzo dawna tak jak ja pamiętam to tych koncepcji tej drogi przerabialiśmy bardzo wiele wreszcie jest ostateczna, która myślę spełnia wszystkie oczekiwania – mówi Bogdan Wankiewicz, starosta wałecki.
Droga S10 będzie istotnym korytarzem łączącym drogę od Świnoujścia aż na południe Polski. Będzie to również ważna inwestycja dla miast znajdujących się na trasie ekspresówki. - S10 w nowym przebiegu omijając większość wiosek i miejscowości będzie spinać Piłę ze Szczecinem, a to jest niezwykle istotne z punktu widzenia naszego województwa – mówi Paweł Suski, poseł na Sejm RP,PO.
Z tych planów cieszy się też prezydent Piły, bo o drogę ekspresową pytają przedsiębiorcy i potencjalni inwestorzy, dzięki którym miasto może dalej się rozwijać - Rozmawialiśmy z jednym z dużych naszych przewoźników, który mówił o potrzebie jak najszybszego powiązania z jakąkolwiek autostradą i to nie ma znaczenia czy to w kierunku do Bydgoszczy czy do Poznania – mówi Piotr Głowski, prezydent Piły.
W grę wchodzi również droga w kierunku Szczecina. Przedstawiciele Szczecińskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przyznają, że będzie to jedna z najważniejszych inwestycji w regionie. - Przede wszystkim rozbudowa tej drogi, ponieważ droga ekspresowa jest drogą bezkolizyjną, nie może przebiegać przez żadne miejscowości, dlatego będzie omijała wszelkie miasta – mówi Mateusz Grzeszczuk, specjalista ds. komunikacji społecznej, GDDKiA w Szczecinie.
Na te plany wciąż sceptycznie patrzy radny Sejmiku Wojewódzkiego z Prawa i Sprawiedliwości Marcin Porzucek. Zarzuca Platformie Obywatelskiej nikłe zainteresowanie sprawami dróg Północnej Wielkopolski - Powiedzmy sobie szczerze, w tym programie na najbliższe kilkanaście lat znalazły się niemal wszystkie drogi, które kiedykolwiek realnie planowano zrealizować, więc pytanie nie jest czy w ogóle zostały wpisane pytanie, tylko dlaczego zostały wpisane w ostatniej kolejności – mówi Marcin Porzucek, radny Sejmiku Wojewódzkiego, PiS.
Projekt budowy dróg ekspresowych oraz obwodnic ma zostać zatwierdzony przez radę ministrów we wrześniu. Do tego czasu wszystko się może zdarzyć. Jeśli K10 i K11 znów znikną z planów, to szykujący się do przejęcia władzy PiS obiecuje, że ponownie je przywróci.