Unikatowy wóz wojskowy uratowany

12.11.2015   Autor: Paulina Michałek-Komorowska
---

Pilscy miłośnicy militariów uratowali przed złomowaniem wóz pogotowia technicznego WTP-34. Jest to jeden z czterech tego typu wozów zachowanych w Polsce.

WTP-34 to zabytek polskiej myśli technicznej. Konstrukcja została opracowana w połowie lat 60. w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.

- Nasz wóz zbudowano w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Siemianowicach Śląskich (obecnie ROSOMAK S.A.) na bazie produkowanego w kraju na licencji radzieckiej podwozia czołgu średniego T-34/85M. Zadaniem WPT-34 było ewakuowanie uszkodzonych oraz wyciąganie ugrzęźniętych czołgów, dokonywanie napraw i remontów czołgów w warunkach polowych w tym celu został bogato wyposażony w narzędzia w i oprzyrządowanie specjalistyczne. Dźwig umożliwiał podnoszenie ciężarów o wadze do 1 tony, co wystarczało w zupełności do wymiany uszkodzonego silnika czołgu. Skrzynia ładunkowa pozwalała przewozić ponad dwie tony części zamiennych.  W jego wnętrzu można było bezpiecznie udzielić pomocy rannemu, wstawiając do środka nosze po otwarciu bocznego włazu – wymienia Przemysław Olszyński, dyrektor Pilskiego Muzeum Wojskowego (w organizacji).

Wóz WTP-34 był produkowany do końca lat 60. Informacji o tym konkretnym wozie pogotowia technicznego jest niewiele. Do tej pory nie doczekał się żadnego opracowania.

- Naszym celem jest pozyskanie dokumentacji oraz informacji o użytkowaniu wozu w okresie służby. Nasz egzemplarz jest mocno zdekompletowany, ale już zaczęliśmy poszukiwać brakujących detali, dlatego zwracamy się z prośbą o pomoc w kompletowaniu naszego WPT-34 – dodaje Przemysław Olszyński.

W wozie brakuje między innymi siedmiu z dziesięciu kół nośnych, wahacza, kół napędowych, napinających i gąsienic. WTP-34 pozyskany przez Pilskie Muzeum Wojskowe (w organizacji) nie posiada także swojego specjalistycznego wyposażenia. Do skompletowania wozu część rzeczy zostanie zakupiona, te które będą nieosiągalne miłośnicy militariów chcą odtworzyć na podstawie oryginałów. Mile widziane są także wszelkiego rodzaju informacje dotyczące możliwości pozyskania brakujących części.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group