Jak powinny wyglądać miasta i budynki przyjazne dla wszystkich? Na tak postawione pytanie w programie "W szerszym kontekście" odpowiedzi szukał Piotr Grześ w rozmowie z Kamilem Bocianem, architektem i zapalonym rowerzystą.
- Aby zrozumieć, jak projektować uniwersalną przestrzeń publiczną warto pożyczyć od kogoś wózek inwalidzki lub choćby dziecięcy, pochodzić po mieście z zawiązanymi oczami oraz zaangażować wyobraźnię. W każdym razie konieczne jest chwilowe wyjście z roli zdrowego, bezdzietnego 30 - latka - przekonuje gość programu.
Przy projektowaniu budynków użyteczności publicznej należy dbać nie tylko o to, aby wszędzie dało się wjechać wózkiem. Myśląc o osobach słabowidzących, trzeba pamiętać o skontrastowaniu powierzchni np. podłogi ze ścianami oraz takim rozplanowaniu pomieszczeń, aby układ był możliwie prosty, czytelny i łatwy do zapamiętania. Ta sama zasada pomoże także osobom z niepełnosprawnością intelektualną i osobom starszym, których orientacja przestrzenna bywa zaburzona.
Ulice także powinny być projektowane w podobny sposób. Chodnik powinien być równy i gładki. Wszelkie przeszkody – latarnie, słupki znaków drogowych powinny być ustawione w jednej linii, aby niewidomy nie był zaskakiwany. Chodnik powinien być oddzielony od drogi dla rowerów np. krawężnikiem. Warto pamiętać o ławkach, na których osoby starsze mogą odpocząć. To tylko kilka przykładów, ale jak widać, najczęściej nie są to rozwiązania kosztowne.
Więcej w programie "W szerszym kontekście", dzisiaj o godz.19.30 w TV ASTA - zaprasza Piotr Grześ.