Zakład Ubezpieczeń Społecznych upraszcza język oficjalnych pism kierowanych do swoich klientów. Mniej stron i rubryk będą miały także „zusowskie” formularze.
Specjalnie powołany w ZUS zespół przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach z klientami. We współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy ZUS.
- Akcja „Prosto z ZUS” powstała z myślą o klientach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i wymaga sporo wysiłku. Przełożenie bowiem ustawowych zwrotów na przystępny język, bez utraty ich pierwotnego sensu, jest niezwykle trudne i wymaga specjalistycznej wiedzy - mówi Marlena Nowicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.
Zgodnie z nowymi zasadami, zdania powinny być krótkie i proste. Pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, a przepisy powinny być przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej ”własnymi słowami”.
Akcja „Prosto z ZUS” to także cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS oraz nadzór nad zachowaniem zasad stosowania prostego języka. Szkolenia potrwają do końca roku.