6 nowych autobusów hybrydowych i 5 z silnikiem diesla pojawi się w Pile. Jeszcze w tym miesiącu Zakład Komunikacji Miejskiej podpisze umowę z Solarisem. To za niemal 21 milionów złotych z unijnego programu WRPO dotyczącego tak zwanej niskiej emisji.
- Jak z syrenki do mercedesa. Tutaj praktycznie mamy wszystko. Począwszy od klimatyzacji, wentylacji, udogodnień. Niektóre wydawałyby się bardzo proste, ale bardzo przydatne, chociażby taka podpinka do rozpiski, możliwość większego kontaktu z pasażerami. – mówi Przemysław Kujawa, kierowca MZK w Pile
Mało tego, autobusy będą ekologiczne, zwłaszcza te hybrydowe. Bo w tym programie unijnym chodzi głównie o ekologię. A zachęcić mieszkańców Piły do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej mają także inne udogodnienia, jak choćby biletomaty na kartę bankomatową, czy system dynamicznej informacji pasażerskiej.
- Promowanie niskoemisyjnego transportu komunikacji miejskiej ale generalnie program to nie tylko komunikacja miejska a także rowery. Przekonywanie pasażerów aby zostawili samochody i przesiedli się do bardziej ekologicznych środków transportu – tłumaczy Tadeusz Majewski, prezes MZK w Pile
Te inwestycje nie byłyby możliwe gdyby nie unijne wsparcie. MZK otrzymało niemal 21 mln zł m.in. na przebudowę zajezdni, ale głównie na nowy tabor. Jeden autobus hybrydowy to koszt 1,4 mln zł., a takie z silnikiem diesla kosztują od 800 do 900 tysięcy.