Do policji docierają sygnały, że oszuści podszywają się pod pracowników ZUS i oferują szczególnie seniorom różne świadczenia i usługi.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie odwiedza swoich klientów w domach, w celu poinformowania ich o przysługujących im świadczeniach i usługach. Kontakt odbywa się listownie lub w placówkach ZUS, a także poprzez uwierzytelniony profil na Platformie Usług Elektronicznych.
Pracownicy ZUS-u odwiedzają osoby starsze jedynie z okazji jubileuszu ukończenia 100 lat życia, ale o tej wizycie osoba zainteresowana jest wcześniej powiadamiana. Ponadto, wizyta pracownika ZUS w domu klienta możliwa jest, gdy przeprowadzana jest kontrola zwolnienia lekarskiego.
- Jeżeli zatem nie jesteśmy na takim zwolnieniu, nie mamy co spodziewać się wizyty ZUS. Natomiast osobę, która ubiega się np. o rentę z tytułu niezdolności do pracy, i nie jest w stanie przybyć na badanie do placówki ZUS, może odwiedzić lekarz orzecznik w celu przeprowadzenia badania. Wówczas o terminie tego badania jest wcześniej poinformowana. Podobnie, gdy prowadzona jest kontrola płatnika składek, a siedziba firmy jest w tym samym miejscu co adres zamieszkania, wówczas inspektor kontroli może odwiedzić go w domu. Na kontrolę inspektorzy również umawiają się z wyprzedzeniem. Nie ma zatem zbyt wielu możliwości, by pracownicy ZUS-u odwiedzali klientów w domach - wyjaśnia Marlena Nowicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.
Stąd Zakład Ubezpieczeń Społecznych uczula i prosi o ostrożność. Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwość co do wiarygodności kontaktujących się osób, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem telefonu: 22 560 16 00.