Za niespełna miesiąc przebudowa linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Piła Główna wkroczy w fazę realizacyjną. W ramach inwestycji wymienione zostanie 129,8 km szyn kolejowych, co pozwoli na skrócenie czasu podróży o około 40 minut oraz poprawę bezpieczeństwa pasażerów. Obecnie trwają spotkania konsultacyjne z samorządami. Ich celem jest m.in. określenie zasad współpracy przy realizacji tej inwestycji. Takie spotkanie z udziałem przedstawicieli samorządu gminnego i powiatowego, wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, oraz przedstawicieli wykonawcy i PKP odbyło się również wczoraj w Pile.
Podczas spotkania omówiono poszczególne etapy realizacji tego zadania. Najtrudniejszy czas dla mieszkańców północnej części Wielkopolski nastąpi pomiędzy 5 maja 2018, a 31 sierpnia 2018. Wówczas będzie realizowany jednoliniowy odcinek pomiędzy Piłą i Obornikami. Pasażerowie będą zmuszeni do korzystania z komunikacji zastępczej. Będzie ona obowiązywała również w okresie pomiędzy 15 marca 2018 i 4 maja 2018. Wówczas będą przebudowywane stacje Wargowo i Oborniki. Na pozostałych etapach inwestycji będzie obowiązywał ruch jednotorowy dwukierunkowy.
Zakończenie inwestycji zostało zaplanowane na 5 czerwca 2019 r. Jednak podczas spotkania wykonawcy zapewnili, że dołożą wszelkich starań, aby realizację zadania zakończyć przed wyznaczonym terminem. Podczas spotkania rozmawiano również skoordynowaniu projektowym i wykonawczym przebudowy linii kolejowej z przebudową terenów przemysłowych w rejonie ul. Walki Młodych, a także pogodzeniu historycznego wyglądu dworca z nowoczesnością i zastosowaniu odpowiednich materiałów - podobnie, jak to miało miejsce podczas ostatniej przebudowy dworca.
Padła również deklaracja przebudowy pozostałych peronów pilskiego dworca. PLK zamierza realizować tę inwestycję w latach 2019-20. Dodatkowo cała trasa zostanie dostosowana do poruszania się pociągów z prędkością 120 km/h. Przebudowane zostaną 75 przejazdy kolejowe, w tym 42 z samoczynną sygnalizacją i system zasilania ruchem. Pociągi będą sterowane za pośrednictwem Lokalnego Centrum Sterowania. Na stacjach linii zbudowanie zostanie oświetlenie, a nowe perony będą wyposażone w automatyczny system zegarowy oraz zapowiedzi.
Cieszę się, że nasze starania o realizację tej inwestycji właśnie się finalizują. Pierwsze spotkania w tej sprawie miały miejsce kilka lat temu gdy pracowałem jeszcze w Senacie RP. Od tego czasu konsekwentnie zmierzaliśmy do obranego przez nas celu. Ta inwestycja jest dużą szansą dla pilan i mieszkańców Północnej Wielkopolski. Skrócenie czasu przejazdu z pewnością zachęci wiele osób do przerzucenia się z samochodu na transport kolejowy. Ja sam też tak zrobię – powiedział po spotkaniu prezydent Piły Piotr Głowski.
Wykonawcą prac budowlanych jest firma PORR Polska Construction S.A. Wartość kontraktu wynosi 596 550 000 zł brutto. Projekt jest finansowany wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020.
mat. UM Piły, fot. Starostwo Powiatowe w Pile