Nowe oblicze pilskiego "Okrąglaka"

07.08.2017   Autor: Paweł Różycki
---

Remont dachu pilskiej parowozowni „Okrąglak” powoli zbliża się do końca. Postanowiliśmy sprawdzić jak obiekt prezentuje się z lotu ptaka oraz przypomnieć historię tego zabytku.

Powstanie pilskiego dworca kolejowego w połowie XIX wieku oraz uzyskanie przez Piłę statusu węzła kolejowego w 1871 roku spowodowały potrzebę zbudowania miejsca, w którym dokonywałoby się przeglądu parowozów, ich konserwacji, nawadniania, wymiany węgla czy łożysk ślizgowych. Tak w latach 1870 -1874 powstała parowozownia, zwana przez nas popularnie „Okrąglakiem”. Budynek zbudowany został na planie szesnastokąta, z ceglanymi ścianami i stalową konstrukcją dachu, opartą na 16 żeliwnych słupach, na których osadzona jest nitowana kratownica. Szesnastokątna konstrukcja pozwalała na obsługę aż 16 parowozów. A przy pomocy specjalnej obrotnicy, znajdującej się w centralnej części obiektu, można było obracać parowóz ważący od 80 do 120 ton aż o 180 stopni.

Zwiększone potrzeby transportowe, spowodowały budowę coraz to większych parowozów. Niestety nie mieściły się one już w „Okrąglaku”. Stąd obok zbudowano drugą lokomotywownię, z większymi miejscami obrotowymi. Z tego względu sam „Okrąglak” stracił na znaczeniu przemysłowym i stał się najpierw magazynem, a następnie obiektem bezużytecznym. Ostatecznie został wpisany do rejestru zabytków i jest jednym z najcenniejszych obiektów techniki kolejowej nie tylko w Pile, ale w całej Europie. Jednakże budynek dalej niszczał, grożąc nawet zawaleniem. Ostatecznie konserwator zabytków nakazał właścicielowi obiektu, czyli PKP S.A. zabezpieczenie budynku przed dalszą degradacją. Na początku lutego ruszyły prace budowlane zabezpieczające dach. Ich efekt możemy zobaczyć na filmie.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group