Kosztowała ponad 30 mln zł, za tę kwotę powstały mosty, rondo i kilometry nawierzchni. Mowa o wyremontowanej dw nr 188 z Piły do granicy z województwem pomorskim. Dzisiaj samorządowcy podsumowali inwestycję.
Skórka z nowym mostem, Dolnik, Żeleźnica z zupełnie nowym przebiegiem i także nowym mostem na Głomii, Krajenka z wyremontowaną ul. Złotowską i nowe rondo w Blękwicie. Tak w wielkim skrócie przedstawia się efekt wielomiesięcznej przebudowy drogi wojewódzkiej nr 188. Dzisiaj uroczyście podsumowano inwestycje.
– Od lat mieliśmy świadomość tego, że droga 188 jest drogą istotną, drogą tranzytową, prowadzącą z Piły do Chojnic przez Złotów, że jest istotne zrealizowanie w wielu miejscach takich przedsięwzięć inwestycyjnych, które poprawią bezpieczeństwo - tłumaczy Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.
Bo to właśnie poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy udało się uzyskać dzięki przeprowadzeniu tej inwestycji. Należy jednak pamiętać, że sam remont był procesem długotrwałym i uciążliwym zarówno dla kierowców, jak i mieszkańców. Zdaje się, że najbardziej odczuli go mieszkańcy Krajenki.
– To są inwestycje, które będą wspominane przez następne dziesięciolecia. Natomiast sam moment budowy i przebudowy, to była katorga dla mieszkańców, ale również dla osób podróżujących drogą 188 - przekonuje Stefan Kitela, burmistrz Krajenki.
Choć podczas prowadzenia prac nie brakowało głosów krytycznych na temat organizacji remontu, to właśnie ona stanowiła dla inwestora największe wyzwanie, bo jak mówi dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, budowanie od nowa jest luksusem, w tym przypadku na ten luksus nie można było sobie pozwolić.
– Utrzymanie dotychczasowego ruchu, wprowadzanie i przemyślenie ilości wahadeł, długości tych wahadeł, to powoduje to, że to jest tak naprawdę organizacyjne, nie techniczne wyzwanie - mówi Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
Do tej inwestycji samorząd wojewódzki przygotowywał się od 2007 roku. W sumie przez dekadę wydano na tę drogę 75 mln zł. Inwestycja ostatnich miesięcy kosztowała ponad 30 mln zł, z czego blisko 26 mln to środki unijne.