O niemal miesiąc dłużej do Obornik Wielkopolskich będziemy jeździć autobusem zamiast koleją. Pociągi miały pojawić się na trasie do Poznania z początkiem września. Tak się jednak nie stanie. Zastępcza Komunikacja Autobusowa została przedłużona na tej trasie do 29 września.
Modernizacja linii kolejowej na odcinku Piła Główna - Poznań Główny trwa niemal od roku. Od maja z kolei, na odcinku Piła – Oborniki Wielkopolskie ze względu na prowadzone roboty uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Dla części z podróżnych to spore utrudnienie.
Na to szansy nie ma do końca przyszłego miesiąca. Pierwotnie zakładano, że pociągi zaczną kursować z Piły do Poznania z początkiem września. Choć prace związane z modernizacją linii kolejowej mają przebiegać planowo to władze spółki postanowiły
wydłużyć okres obowiązywania komunikacji zastępczej.
- Będziemy tę komunikację zastępczą mieli do 29 września. Kończymy wszystkie prace na tym 64 km odcinku między Obornikami Wielkopolskimi a Piłą. Następnie będziemy prowadzić odbiory, to jest istotna i ważna rzecz. Tych wszystkich nowoczesnych urządzeń do sterowania ruchem kolejowym - tłumaczy Zbigniew Wolny z PKP PLK oddział w Poznaniu.
Pociągi do stolicy Wielkopolski wrócą na tory od 30 września. W pierwszym etapie podróż do Poznania nadal będzie trwać ponad 2 godziny czyli tyle ile przed modernizacją trasy.
Taka sytuacja potrwa do końca 2019 roku. Po zamontowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym pociągi będą mogły już osiągać prędkość do 120 km/h co skróci czas podróży nawet o 40 minut. Pociągi będą kursować także częściej.
- Po zakończeniu tego remontu uruchomimy tutaj znacznie większa częstotliwość przejazdów kolejowych, aby skomunikować Piłę z Poznaniem. Przynajmniej na poziomie średniej wojewódzkiej, a średnia wojewódzka na tych liniach to jest do 20 par pociągów w ciągu doby - mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
Przed remontem na tej trasie jeździło 11 par pociągów. Ich ilość więc się podwoi. Wartość modernizacji linii kolejowej z Poznania do Piły to około 500 milionów złotych. 85 proc. tej kwoty stanowi unijne dofinansowanie.