Na linii kolejowej z Piły do Obornik nie ma już komunikacji zastępczej. W sobotę na tę trasę powróciły pociągi.
Nie oznacza to jednak, że prace zostały zakończone. Linia po przebudowie będzie gotowa dopiero w przyszłym roku. Komunikacja zastępcza na trasie z Piły do Poznania funkcjonowała od początku maja.
Wymiana m.in. podtorza, torów i trakcji, ma pozwolić na zwiększenie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 120 km/h co skróci czas przejazdu o 40 minut.
***
Tymczasem na początku października w związku z konferencją przedstawicieli rządu, marszałek Marek Woźniak wydał oświadczenie.
- W związku z „wydarzeniem poświęconym inwestycjom kolejowym Grupy PKP w Wielkopolsce i Poznaniu”, jak brzmi zapowiedź prasowa wydarzenia obejmującego m.in. temat modernizacji linii kolejowej Poznań – Piła z udziałem Ministra Infrastruktury wraz jego zastępcą oraz m.in. Wojewody Wielkopolskiego oraz przedstawicielami Zarządu PKP SA zwracam Państwa uwagę na fakt, że fotografowanie się polityków PiS na tle inwestycji inicjowanych i finansowanych przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego stało się już złą praktyką.
Podobnie jak niezapraszanie przedstawicieli Samorządu Województwa Wielkopolskiego do udziału w takich spektakularnych przeglądach inwestycji, które nie miałyby szans realizacji, gdyby nie decyzje i środki finansowe, które pozostają w gestii władz samorządowych.
Jako marszałek Województwa Wielkopolskiego, ale także przedstawiciel Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym 2014 – 2020 wyrażam ubolewanie, że to dzisiejsze spotkanie odbywa się w trybie kampanii wyborczej PiS. Przypomnę, że gdyby nie podpisana w dniu 21 kwietnia 2017 roku przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego umowa z PKP PLK SA na dofinansowanie kwotą 423 mln zł wartego blisko 615 mln projektu związanego z modernizacją linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Piła Główna, która jest naszą największą umową dotacyjną, nie mogłoby się dzisiaj odbyć spotkanie polityków PiS, którzy w świetle kamer ogłoszą „swój” kolejny sukces.
Przypomnę tylko, że PiS, pomimo szumnych zapowiedzi przed wyborami parlamentarnymi w 2015 roku dotyczących planów realizacji tego projektu w wersji dwutorowej, po wygranych wyborach tego tematu już nie podjął.
Gdyby nie nasza, Samorządu Województwa Wielkopolskiego determinacja, to zrealizowana inwestycja, hucznie dziś prezentowana na doraźne polityczne zapotrzebowanie przed wyborami samorządowymi, nie miałaby racji bytu - napisał w oświadczeniu Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.