Na linii z Poznania do Piły skończyła się modernizacja drugiego toru na z Piły do Dziembówka. Wcześniej prace zakończone były na sąsiednim torze. Na niemal całej trasie między Poznaniem a Piłą pociągi korzystają już ze zmodernizowanych torów.
Do budowy toru między Piłą a Dziembówkiem wykorzystano ponad 15 tysięcy podkładów i 600 tys. ton szyn. Bezstykowy tor zapewnia sprawną jazdę oraz ogranicza hałas. W pracach uczestniczył specjalny pociąg PUN – P 93-01-UMP. „Kombajn” w ciągu doby może wymienić podkłady nawet na długości kilku kilometrów.
Prace postępują na całej linii. Wykonawca wymienił już ok. 100 km toru, a ułoży jeszcze 34 km. Obecnie wymieniany jest drugi tor między Poznaniem a Obornikami Wlkp. Miasto oraz na stacji w Pile. Nowe tory układane są także w Złotnikach i Wargowie. Montaż 7 rozjazdów zapewni bezpieczną i sprawną jazdę pociągów.
Poprawi się system komunikacji obok linii kolejowej. Rusza modernizacja wiaduktów kolejowych w Chodzieży na ul. Kochanowskiego oraz Mostowej. Dzięki poszerzeniu pierwszego obiektu zwiększy się przepustowość i poprawi bezpieczeństwo ruchu pieszego
i kołowego. Na drugim obiekcie wykonany będzie dodatkowy przejazd dla ruchu rowerowego. Remontowana jest druga nitka wiaduktu na ul. Niestachowskiej w Poznaniu oraz druga nitka mostu kolejowego nad rzeką Gwdą. W Chodzieży rozpocznie się remont przejścia podziemnego. Prace nie ograniczają kursowania pociągów. Zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy.
Piła z historią i nowoczesnym peronem. W Pile przebudowywany jest peron nr 3. Nowoczesny i funkcjonalny obiekt bez barier architektonicznych od sierpnia zapewni podróżnym wygodne korzystanie z pociągów.
Komfortowe perony na budowanych czterech nowych przystankach: Poznań Podolany, Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn (Bogdanowo) zwiększą dostęp do kolei. Standard podróży już zwiększył się na 23 zmodernizowanych peronach, min. w Obornikach Wielkopolskich, Rogoźnie i Chodzieży. W sumie przebudowane zostaną stacje i przystanki w 22 miejscowościach na trasie z Poznania do Piły.
Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększą zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Nowa sygnalizacja świetlna lub rogatki działają już w 23 lokalizacjach. Nawierzchnia wymieniana jest m.in. na przejeździe w ul. Biskupińskiej w Poznaniu. Na przejazdach montowane są maty tłumiące, które ograniczają hałas. Sprawny ruch pociągów zapewnią nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym i nowe Lokalne Centrum Sterowania
w Poznaniu. Dyżurni ruchu – przy wykorzystaniu zaawansowanych technologicznie urządzeń – będą z niego nadzorować jazdę pociągów na całej linii.
Prace skrócą czas przejazdu z Poznania do Piły o ok. 40 min. Po modernizacji i uzyskaniu niezbędnych dokumentów, pociągi pokonają odcinek w ok. 80 min. Już teraz składy pośpieszne jeżdżą nim o ok. 15 min. krócej, a pociągi regionalne o ok. 7 min.
Inwestycja PLK realizowana jest w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020”. To jedno z największych przedsięwzięć komunikacyjnych w regionie. Wartość prac to ok. 500 mln zł netto, z czego ok. 425 mln zł netto stanowi dofinansowanie unijne. Zakończenie Inwestycji planowane jest do końca roku.
opr. Radosław Śledziński, Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Komentarze
Zobacz także