W maju minęło 140 lat od oddania do użytku linii kolejowej z Poznania do Piły. Z tej okazji na trasę wyruszył pociąg Jubilat. Był to Elf należący do Kolei Wielkopolskich.
- To różnica cywilizacyjna. Elfy są nowoczesne, wygodne i ekonomiczne jeśli chodzi o jazdę. Szybko się rozpędzają i szybko osiągają maksymalną prędkość i dzięki temu skraca się czas przejazdu między stacjami - tłumaczy Krzysztof Springer, prezes Nadwarciańskiej Kolei Drezynowej, organizator wydarzenia.
Elfy to komfort dla podróżujących. A już teraz Koleje Wielkopolskie kupiły dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2 typu 48WE
- Te pociągi spełniają te normy międzynarodowe, europejskie. Także i teraz te nowe są też o jeden stopień lepsze - przekonuje Marceli Jakubowski z Urzędu Marszałkowskiego.
- Nie sądzę, żeby była taka możliwości, chyba żeby zechciało w to zainwestować że tak powiem państwo, czyli PKP PLK, dlatego że my w naszych przymiarkach gdzie mielibyśmy zaangażować pieniądze własne, pieniądze regionalne, czyli unijne takiej możliwości niestety nie widzimy - mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
Za to z dotacji w kolejnej perspektywie będą rewitalizowane linie z Międzychodu do Poznania, z Czarnkowa do Rogoźna oraz z Czempinia do Śremu.
Natomiast do końca roku zakończy się rewitalizacja trasy z Poznania do Piły. Jej koszt to ponad 600 mln zł, z czego ponad 400 mln to dotacja unijna.