Każdego roku do mórz i oceanów trafia 9 000 000 ton śmieci z tworzyw sztucznych, a tylko 18% takich odpadów podlega na świecie recyklingowi. National Geographic postanowił wypowiedzieć wojnę jednorazowemu plastikowi dlatego rozpoczął wieloletnią globalną kampanię Planeta albo plastik? za co został m.in. wyróżniony nagrodą Tytanowego Oka 2019 w kategorii „Kampania promocyjna”.
W ramach akcji przeprowadzono prelekcje dla uczniów oparte na autorskich materiałach i filmach edukacyjnych National Geographic. Prelekcje prowadziła Agnieszka Sadowska – Konczal - specjalistka ds. edukacji dla zrównoważonego rozwoju i CSR, współzałożycielka Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste i inicjatorka akcji #zwłasnymkubkiem. W spotkaniach uczestniczyło niemal 500 uczniów, program obejmował problem zanieczyszczenia środowiska tworzywami sztucznymi oraz sposoby przeciwdziałania generowaniu dużej ilości odpadów. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się jak i dlaczego powstaje plastik, w jaki sposób wpływa na środowisko i zwierzęta, ale przede wszystkim co możemy zrobić, aby ograniczyć wytwarzanie odpadów, zwłaszcza tych pochodzących z plastiku jednorazowego użytku.
Drugim etapem podjętej inicjatywy jest konkurs indywidualny dla uczniów w wieku od 10 do 14 lat ze szkół objętych akcją, w ramach którego uczniowie mogą zaprojektować własną torbę ekologiczną – wielokrotnego użytku. Konkurs potrwa do 29 listopada. Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się na stronie www.asta-net.pl.