Choć kolejna zmiana rozkładu jazdy pociągów dopiero w grudniu, już teraz trwają nad nim prace. Rozkład musi być ukończony na 9 miesięcy przed wejściem w życie. Więc jest ostatnia szansa na to, by w ramach konsultacji ogłoszonych przez marszałka województwa zgłosić swoje uwagi lub postulaty.
Pasażerowie spotkani na trzcianeckim dworcu z konsultacji marszałkowskich raczej nie skorzystają. Zapytane przez nas osoby z oferty są zadowolone.
- Odpowiada mi, jest wszystko w porządku. Nigdy nie było problemu z dojazdem na to miejsce. Mnie osobiście pasuje - mówią mieszkańcy
Gdyby jednak ktoś był mniej optymistycznie nastawiony do rozkładu jazdy, to właśnie kończą się coroczne marszałkowskie konsultacje w tej sprawie. Jest zatem ostatnia szansa, by nanieść swoje sugestie.
– Generalnie mogą to być wszelkiego rodzaju uwagi związane z rozkładem jazdy, więc z częstotliwością połączeń, z godzinami przyjazdów, odjazdów pociągów, z rodzajem składów, którymi wykonywane są połączenia - tłumaczy zastępca dyrektora Departamentu Transportu Robert Pilarczyk.
Przedstawiciel urzędu marszałkowskiego nie kryje rozczarowania frekwencją w konsultacjach w latach ubiegłych. Marszałkowskich pociągów jeździ 450 dziennie, a ankietę w 2019 roku wypełniło 60 osób. Uwagi w nich zamieszczone stanowiły przede wszystkim prośby o przyspieszenie bądź opóźnienie połączeń i wydłużenie składu. Z zupełnie innym postulatem, już poza konsultacjami, do kolei zwracają się samorządowcy. Chodzi o przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej Czarnków- Wągrowiec. Włodarze samorządów, przez terytoria których przebiega ta linia przygotowują właśnie porozumienie w tej sprawie. Sprzyja im także marszałek województwa, co burmistrzowi Czarnkowa daje nadzieję na wskrzeszenie kolei pasażerskiej w Czarnkowie.
Faktycznie niemałe, bo z pierwszych szacunkowych obliczeń, którymi dysponuje burmistrz wynika, że w grę wchodzi kwota rzędu 250-300 mln zł. Atutem tej linii jest fakt, że nie jest ona opuszczona, gdyż cały czas funkcjonuje na niej ruch towarowy. W dużo gorszym stanie jednak jest infrastruktura konieczna do obsługi pasażerów.