Od 2015 roku, kiedy wprowadzono ustawę krajobrazową, samorządy mają prawo ustanawiać własne uchwały regulujące zasady umieszczania reklam, billboardów i szyldów w mieście. Jeszcze rok temu tylko 0,8% gmin w Polsce miało takie uchwały. We wtorek większością głosów Radni Rady Miasta Piły zdecydowali o wprowadzeniu jej w Pile. Ma ona zasadniczo zmienić wygląd miasta i poprawić estetykę ulic, zepsutą przez chaos reklamowy.
Piłę podzielono na sześć wyodrębnionych stref, w których ustalono zasady umieszczania reklam. Wprowadzono również zasady ogólne dla całego miasta bez względu na obszar. Są to:
- działka nowej zabudowy wielorodzinnej bez ogrodzenia lub w postaci żywopłotu,
- dla nowej zabudowy jednorodzinnej ogrodzenie od frontu działki ażurowe lub w postaci żywopłotu,
- budynki takie jak szkoły, przedszkola, żłobki czy urzędy (budynki użyteczności publicznej) pozbawione reklam,
- zaklejanie witryn obiektów handlowych i usługowych ograniczone do 20% powierzchni,
- płoty, balkony, balustrady, mosty kładki wolne od reklam,
- zakaz umieszczania reklam na zaparkowanych pojazdach, przyczepach, wózkach oraz urządzeniach dmuchanych,
- ograniczenie powierzchni reklam umieszczonych na elewacjach budynków usługowych i produkcyjnych do 20%,
- zgoda na umieszczenie reklam na rusztowaniach, w czasie trwania remontów lub prac budowlanych,
- nakaz umieszczania zbiorczych szyldów na budynkach, w których funkcjonuje wiele firm (np. biurowce, budynki usługowe) lub w postaci pylonów umieszczanych na działce
Pierwsza wyodrębniona strefa to centrum. Granice tego obszaru od południa to ul. Zygmunta Starego od ronda UE do ronda Zygmunta Starego, od południowego zachodu - ul. Okrzei i ul. Dzieci Polskich, od północy al. Wojska Polskiego i al. Jana Pawła II, od północnego wschodu do Bulwarów Chaterllerault, do ul. Konopnickiej do ronda UE. W tej strefie ponad zasady ogólnie dodano reguły, że na elewacjach budynków będzie można umieszczać wyłącznie szyldy (informacje o prowadzonej w danym miejscu działalności gospodarczej) w parterach budynków oraz neony (zostaną zachowane w tej formie jakiej są oraz dopuszczone nowe).
Trzeci obszar to tereny zainwestowane i lotnisko. Tam na budynkach mieszkalnych wielorodzinnych reklamy będzie można umieszczać wyłącznie na szczytowych ścianach bez okien.
Czwarty obszar to centra handlowe i sportowe. Takich miejsc w Pile o funkcjach usługowych, głównie handlowych, sportu i rekreacji oznaczono siedemnaście. W tej strefie dozwolone będzie umieszczanie reklam, w tym wielkogabarytowych.
Piątym obszarem są tereny zieleni oraz parki. Te miejsca zasadniczo wyłączono z umieszczania jakichkolwiek reklam, za wyjątkiem parków, w tym trenów rekreacyjnych wzdłuż Gwdy.
Ostatnią strefą są obszary ulic wlotowych i wylotowych do/z miasta. Są to m.in. drogi krajowe 10 i 11, drogi wojewódzkie do Gorzowa Wielkopolskiego (179), Trzcianki (180) i Człuchowa (188), drogi powiatowe, czyli ul. Młodych, Kossaka, Zygmunta Starego, Okrzei, Mickiewicza, Okólna, Wawelska oraz Kossaka, a także drogi gminne ul. Bydgoska, al. Wyzwolenia, ul. Phlipsa, Koszalińska, al. 500-lecia Piły, ul. Głuchowska, Kusocińskiego, Podgórna i Zygmunta Starego. Na tych terenach uchwała przewiduje wydzielenie wzdłuż dróg wjazdowych do miasta pasów, wyłączonych z umieszczania reklam ze względów bezpieczeństwa.
Uchwalenie przez Radę Miasta uchwały krajobrazowej nie oznacza, że z dnia na dzień z Piły znikną niechciane reklamy. Uchwałę może zakwestionować wojewoda, a także właściciele legalnie postawionych reklam będą mieli możliwość wypełnienia obowiązujących ich dotychczas umów.
fot. archiwum
Komentarze
Zobacz także