Politycy spierają się o to, czy lepiej budować most w Ciszkowie, czy w Czarnkowie

03.09.2020   Autor: Michalina Pieczyńska-Chamczyk
1827---334
80 milionów zł ma kosztować budowa mostu w Ciszkowie koło Czarnkowa. Zastąpi on przeprawę promową. Powstanie najpóźniej w 2028 roku.

Przeprawa promowa w Ciszkowie koło Czarnkowa niedługo przejdzie do historii. Podpisano bowiem porozumienie pomiędzy wojewodą, a marszałkiem województwa wielkopolskiego, w ramach którego przekazane zostaną środki na sporządzenie dokumentacji poprzedzającej budowę mostu w tym miejscu. Będzie on oddalony o około 5 km od jedynego mostu na Noteci w Czarnkowie. Najbliższy jest w Wieleniu. Zdaniem samorządowców dla Czarnkowa będzie to duża ulga.

– Obecna obwodnica rozwiązała problem na kierunku północno-południowym, natomiast w kierunku wschodnio-zachodnim miasto jest bardzo obciążone transportem i wybudowanie tego mostu spowoduje łatwiejszy dostęp, dojazd mieszkańców do pracy, uczniów do szkół - tłumaczy Waldemar Pawłowski, członek zarządu powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego. 

Ma on też stanowić zabezpieczenie na wypadek awarii lub zdarzenia losowego, które wyłączy z użytkowania czarnkowski most. Taka sytuacja oznacza objazdy przez odległy o 30 km Wieleń.



Podczas konferencji w pilskiej siedzibie Prawa i Sprawiedliwości z sali padło pytanie o poseł Marię Małgorzatę Janyskę, która rzekomo publicznie miała krytykować pomysł budowy mostu w Ciszkowie, opowiadając się za remontem czarnkowskiej przeprawy.

Dziwię się, że pani poseł Janyska, która w tej branży gospodarczej działa, niedowidzi, czy też nie zauważa tego, że ten most jest bardzo ważny dla regionu, szczególnie dla powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego, a tym bardziej dla mieszkańców z dwóch stron Noteci - zarzuca Krzysztof Czarnecki, poseł na Sejm, PiS. 
Poseł Janyska owszem, nie jest zwolenniczką budowy mostu w Ciszkowie, ale dlatego, że rekomenduje powstanie drugiego mostu w Czarnkowie.

– W Czarnkowie powinna być druga przeprawa z uwagi na to, że to jest stuletni most, oceniany przez ekspertów, fachowców, przez zarząd dróg wojewódzkich jako ten, który niestety może być w jakimś czasie niedługim wyłączony z eksploatacji, ponieważ jest bardzo mocno eksploatowany i wówczas może być Czarnków w dużym problemie. Włączenie tego do obwodnicy i przeprawa na drugą stronę, byłaby raz – bardzo potrzebna, dwa – mniej kosztowna - przekonuje Maria Małgorzata Janyska, poseł na Sejm, PO. 

Poseł Janyska wskazuje, że o znalezienie się na liście 21 mostów w kraju do ostatniej chwili rywalizowały ze sobą most w Ciszkowie z drugim mostem w Czarnkowie. Minister wybrał ten pierwszy. Most w Ciszkowie ma powstać w ramach programu „Mosty dla regionów”, który ma zostać ukończony w 2028 roku. Dofinansowanie z budżetu państwa to 80 proc., pozostałe 20 jest w gestii samorządu, zarządzającego drogą, która do niego prowadzi.

Podpisane porozumienie zakłada przekazanie ponad 2 mln zł na etap wstępny, czyli przygotowanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej, na bazie których w kolejnym etapie powstanie projekt. Koszt wybudowania nowego mostu to 80 mln zł. Wartość całego programu „Mosty dla regionów” wynosi 2,4 miliarda zł. Termin realizacji to 2028 r.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group