Odżyje ruch osobowy na linii Czarnków - Wągrowiec?

18.09.2020   Autor: Michalina Pieczyńska-Chamczyk
1887---446
6,5 miliarda zł to budżet ogólnopolskiego programu Kolej Plus. Na długiej liście projektów, są są dwie linie: 236 i 390 tworzące trasę z Czarnkowa do Wągrowca. Urząd Marszałkowski zgłosił ją do realizacji wraz z czterema innymi. To o jeden krok bliżej do reaktywacji. Ale nie ostatni.
  
Pusto, cicho i właściwie trochę smutno, bo pociągi jeżdżą, owszem, ale tylko towarowe. Osobówki mieszkańcy wspominają z tęsknotą.
 
- Pewno, że bym sobie pojeździł, choćby do Piły - mówi jeden z mieszkańców Czarnkowa. 

No może nie do Piły, ale do Wągrowca owszem, choć czy na pewno, to jeszcze nie wiadomo. Projekt reaktywacji ruchu osobowego na trasie z Czarnkowa przez Rogoźno do Wągrowca cieszy się poparciem także wśród parlamentarzystów.

 – Sukcesy linii kolejowych w naszym regionie, chociażby linii Wągrowiec – Poznań pokazuje, że jest zapotrzebowanie na połączenia kolejowe, połączenia, które są tanie i ekonomiczne - zapewnia Marcin Porzucek, poseł na Sejm RP, PiS. 



Postawa ta nie umknęła uwadze mieszkańców Czarnkowa. Wśród najbardziej zainteresowanych rozwojem kolei w regionie jest pan Tadeusz, emerytowany kolejarz, który powrotu pociągów osobowych na te tory już się nie może doczekać.

 – Teraz znowu dostają nasze władze sentymenty, że zaczynają myśleć o kolei. I bardzo dobrze - mówi emerytowany kolejarz. 

Kluczowe dla powodzenia tego przedsięwzięcia jest zakwalifikowanie go do programu rządowego Kolej Plus. Czynnikiem, który może przesądzić o realizacji tego właśnie projektu jest poparcie wszystkich jednostek samorządowych, przez które linia ta przebiega. Oficjalnie porozumienie w tej sprawie zostanie podpisane w piątek, 18 września. Jednym z sygnatariuszy jest burmistrz Czarnkowa.
 
Stajemy się jako miasto, wręcz już się staliśmy taką wyspą komunikacyjną. Za chwilę nie będziemy mieli możliwości wyjazdu z tego miasta - mówi Andrzej Tadla, burmistrz Czarnkowa. 
Po stronie plusów jest także fakt, że obecnie linia jest wykorzystywana w ruchu towarowym na odcinku Rogoźno – Czarnków, więc co za tym idzie, fizycznie istnieje.

 – Prowadzone są bieżące prace, które zapewniają przejezdność dla towarów. W ostatnich latach wymieniono między innymi podkłady i elementy rozjazdów. Dzięki temu pociągi towarowe kursują do fabryki w Czarnkowie - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, PKP PLK. 

I to kolejna jaskółka, bo rozporządzenie dotyczące realizacji zadań w ramach projektu Kolej Plus promuje te linie, na których jest żywe zainteresowanie utrzymaniem ruchu towarowego. O tym, czy ten projekt przejdzie pozytywnie ocenę formalną, dowiemy się 27 listopada. Wówczas do końca 2021 roku będzie musiała powstać dokumentacja techniczna. Wszystkie inwestycje w ramach programu Kolej Plus muszą zostać zakończone do 2028 r. Czy trasa z Czarnkowa do Wągrowca ma szanse? W całej Polsce zgłoszono 71 projektów tzw. liniowych na łączną wartość 24 miliardów złotych. Budżet projektu opiewa tylko na 6,5 mld zł. Zatem za powodzenie tej inwestycji należy mocno trzymać kciuki. Może jeszcze kiedyś wspomnienia pana Tadeusza ożyją...

 – Jak jechał z Piły taki pociąg zbiorowy, to z pierwszego wagonu pani by wyskoczyła, grzybów nazbierała iw  ostatni wagon jeszcze by można było wskoczyć - dodaje emerytowany kolejarz. 

Oby jednak pociągi pasażerskie jadące do Czarnkowa jeździły jednak z większa prędkością.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group