Pilski MWiK oszczędza na wysyłaniu listów

24.11.2020   Autor: Redakcja
946---305
Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Pile oszczędzają na dostarczaniu powiadomień. Coraz więcej samorządowych jednostek decyduje się na współpracę z niezależnym operatorem pocztowym. 

Na początku 2017 roku szereg polskich miast podniósł alarm związany z drastycznym wzrostem cen usług Poczty Polskiej. Wprowadzona w styczniu 2013 roku ustawa o prawie pocztowym zliberalizowała rynek, dopuszczając do niego inne podmioty świadczące usługi pocztowe. Dotychczasowy monopol Poczty Polskiej został zniesiony m.in. w zakresie doręczeń listów o wadze mniejszej niż 50 g. Poczta utrzymała jednak swoją dominującą pozycję, a do roku 2025 będzie pełnić rolę operatora wyznaczonego, któremu prawo pocztowe gwarantuje moc pieczęci urzędowej. Oznacza to, że moc dokumentu urzędowego posiadają jedynie te przesyłki, których nadanie potwierdziła placówka operatora wyznaczonego.

Podobnego przywileju nie posiadają alternatywni operatorzy, co sprawia, że w czasie przetargów stoją na gorszej pozycji. Samorządy mogą jednak zaoszczędzić – wystarczy podzielić przetarg na dwa postępowania lub dopuścić składanie ofert częściowych. W jednym przetargu szukać operatora dostarczającego listy polecone z wiążącym prawnie terminem, w oddzielnym – obsługującego pozostałą korespondencję. Znacząca większość korespondencji, jaką wysyłają urzędy to listy zwykłe i polecone nie wymagające urzędowej mocy stempla pocztowego. Dopuszczając do większej konkurencji w postępowaniu przetargowym można obniżyć ich koszty o 30-40 proc. – mówi Janusz Konopka, prezes spółki Speedmail, która jest największym w Polsce niezależnym operatorem pocztowym.
Jednostki samorządowe szukają więc alternatywy. Skala nadawanych przez urzędy przesyłek, a tym samym skala potencjalnych oszczędności, zależy od wielkości danej jednostki. W przypadku dużych i średnich miast koszty korespondencji mogą być niższe o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych.

Wysyłamy miesięcznie od 6,5 do 8 tysięcy sztuk przesyłek (tzw. listy zwykłe). Są to głównie faktury i wezwania do zapłaty. Podjęliśmy współpracę z prywatnym operatorem pocztowym głównie ze względów ekonomicznych. Dzięki temu ograniczyliśmy koszty wysyłanej korespondencji o około 50 proc. Cenimy sobie również możliwości jakie daje śledzenie przesyłek oraz kompetentna praca Działu Obsługi Klienta – mówi Anna Gapińska, kierownik działu Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Pile.

Narzędzia, takie jak rejestratory GPS online umożliwiają śledzenie przesyłek. Aplikacje do zarządzania procesem nadawczym czy kody kreskowe ułatwiają precyzyjną identyfikację listów. 

opr. Speedmail
fot. AdobeStock

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group