Kolejny etap starań o reaktywację połączeń kolejowych umożliwiających podróż z Czarnkowa do Poznania. W Urzędzie Marszałkowskim podpisano kilka dni temu umowę z wykonawcą studium planistyczno-prognostycznego. Dokument ten umożliwi ubieganie się o pieniądze.
-W tej chwili udało nam się wyodrębnić w przetargu firmę, która zrealizuje wstępne studium planistyczno-prognostyczne, które odpowie na kilka kluczowych pytań związanych z przyszłością tej linii. W tym badaniu będzie odpowiedź odnośnie wariantów infrastrukturalnych, które będzie można tam zastosować, odnoście prognozy potoków podróżnych, ale też będzie szacunek kosztów - powiedział Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
A te wstępnie zakładano na poziomie 400 mln zł. Przy czym sama realizacja wspomnianego studium, to wydatek rzędu 1 mln 300 tys. zł. Studium ma służyć między innymi podjęciu decyzji, czy pociąg pojedzie trasą dłuższą, 65 km: Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec, czy krótszą liczącą 47 km: Rogoźno - Czarnków. Opracowanie studium jest konieczne, by w listopadzie ubiegać się o pieniądze na realizację tej inwestycji w ramach II etapu rządowego programu Kolej Plus. Firma przygotowująca realizująca studium ma między innymi zinwentaryzować obiekty istniejące na linii. Projekt zakłada uruchomienie minimum 4 par pociągów na dobę, ale według Urzędu Marszałkowskiego powinno ich być nawet 10. Obsługiwać je miałyby szynobusy. W przypadku zakwalifikowania projektu do realizacji, szynobusy te zostaną włączone do rozkładu jazdy w 2029 lub 2030 r.