W ostatnim czasie uszczuplił się rozkład jazdy autobusów z i do Margonina. Zarówno PKS, jak i jeden z prywatnych przewoźników zlikwidowali kilka połączeń międzymiastowych. Najgorzej jest z linią do Wągrowca.
- Dużo ludzi potrzebuje, żeby dojechać do Wągrowca. Nie ma dojazdu do Wągrowca z Margonina. Ciężko się dostać. - Ludzie nie mają, jak wrócić do Margonina po pracy. Ostatni dojazd tutaj jest o godzinie 17.00 - mówią mieszkańcy Margonina.
Gmina chce wypełnić transportową lukę. Na stronie urzędu pojawiła się ankieta dotycząca potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Gdy ci wyrażą zainteresowanie, urzędnicy jeszcze w grudniu złożą wniosek do rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o dofinansowanie 2 linii. Pierwsza z nich ma prowadzić z Lipin, przez Margonin do Wągrowca i będzie dedykowana przede wszystkim uczniom. Druga – pracownicza – ma dowozić mieszkańców gminy do zakładów pracy w Budzyniu.
Jak tłumaczy zastępca burmistrza Margonina, kursy miałyby być realizowane 20-30 miejscowymi busami. Linia obsługiwałaby kilkanaście miejscowości, a bilety byłyby w konkurencyjnych i przystępnych cenach. Wszystko dzięki dofinansowaniu.
– W tegorocznej edycji Wielkopolska może otrzymać prawie 52 miliony złotych na realizację zadań w 2022 roku. Zachęcam wszystkich samorządowców z Wielkopolski do składania wniosków o dofinansowanie w ramach programu - mówi Michał Zieliński, wojewoda wielkopolski.
Termin składania wniosków upływa 15 grudnia. W 2020 roku w Wielkopolsce podpisano 34 umowy z samorządami w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na kwotę blisko 6 milionów złotych. Rok później było ich już 40 o łącznej wartości 13 milionów złotych.