Najwyższa Izba Kontroli już w 2015 roku zauważyła, że w Polsce – w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej – trudno jest zdobyć prawo jazdy. Mimo to nie wpływa to na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Kontrolerzy wytknęli także, że między poszczególnymi wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego istnieją bardzo duże różnice w zdawalności. Według danych z połowy 2021 r. najłatwiej jest zdać egzamin praktyczny w Rzeszowie, Wrocławiu i Białymstoku, a najtrudniej w Opolu, Szczecinie i Łodzi.
Między innymi z tego powodu rząd zamierza wprowadzić rewolucyjne zmiany w szkoleniu kierowców. Właśnie potwierdziło to Ministerstwo Infrastruktury i ogłosiło, że pracuje nad nowymi projektami ustaw.
- Projekt nowelizacji jest przygotowywany w związku postulatami organizacji społecznych zrzeszających instruktorów nauki jazdy, egzaminatorów i kierowców o dokonanie szeregu zmian w zasadach przeprowadzania i oceny egzaminu państwowego na prawo jazdy oraz w zasadach organizacji egzaminów w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego. W ich ocenie niska zdawalność części praktycznej egzaminu państwowego nie jest wyłącznie spowodowana słabą jakością wyszkolenia kandydatów na kierowców
– przyznaje resort.
Został powołany zespół, w skład którego weszli m.in. egzaminatorzy, instruktorzy, przedstawiciele policji, organizacje działające na rzecz bezpieczeństwa na drogach. Wypracował już propozycje zmian w przepisach, które mają poprawić jakość szkolenia kandydatów na kierowców, zwiększyć obiektywizm procedur oraz zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach. Jakie to zmiany?
Szkolenie z opiekunem
- Nowością będzie możliwość odbywania szkolenia w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami w formie kursu rozszerzonego z osobą towarzyszącą. Taka możliwość będzie dotyczyła osoby, która ukończyła kurs w szkole nauki jazdy, a jej opiekun prawny będzie musiał posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat – informuje resort.
Jazdy doszkalające dla kierowców
Dziś każda osoba, która chce się doszkolić, musi ćwiczyć z doświadczonym instruktorem. Nowe przepisy wprowadzą możliwość przypomnienia sobie zasad w ośrodku szkolenia kierowców. Ta propozycja zakłada również wyższe wymagania w stosunku do instruktorów i egzaminatorów
W myśl nowych rozwiązań wymóg posiadania prawa jazdy kategorii B będzie wynosił minimum 5 lat zarówno dla instruktorów, jak i dla egzaminatorów. Dodatkowo instruktorzy, wykładowcy i egzaminatorzy mają rzadziej brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Dziś takie zajęcia muszą być organizowane co roku, a po zmianach odstęp ma wynieść dwa lata.
Wychowanie komunikacyjne
- Najważniejsze zmiany będą dotyczyły najmłodszych uczestników ruchu drogowego. W programie nauczania dla klasy 4. szkoły podstawowej wprowadzony zostanie obowiązkowy przedmiot „wychowanie komunikacyjne”. Będą to zajęcia, w ramach których uczniowie będą m.in. przygotowywali się do uzyskania karty rowerowej – to kolejna proponowana zmiana.
Baza pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy
Kolejną jest to, że pytania egzaminacyjne nadal były tajne, ale nadal mają być dostępne przykładowe zadania na egzamin teoretyczny. Ministerstwu chodzi o to, aby kursanci nie uczyli się odpowiedzi na pamięć, ale żeby poznawali przepisy.
Kurs dokształcający jedynie dla łamiących przepisy
Dziś obowiązkowe są kursy dokształcające dla wszystkich kierowców w okresie próbnym, między 4 a 8 miesiącem od otrzymania prawa jazdy. To jednak tylko teoria i dlatego resort chce naprawić te błędy. Zapowiada, że ma zostać wprowadzony obowiązek odbycia specjalnego szkolenia dla młodych kierowców, którzy w okresie próbnym popełnili 2 wykroczenia w ruchu drogowym.
fot. iStock
Komentarze
Zobacz także