Prowadzisz lub zakładasz sklep internetowy i chcesz zadbać o jego rozpoznawalność? Jednym z rozwiązań będzie pozycjonowanie strony, dzięki któremu dotrzesz do określonej grupy docelowej. Zobacz, co się z tym wiąże i o czym trzeba pamiętać!
Pozycjonowanie sklepów internetowych - na czym polega i jakie korzyści zapewnia?
Pozycjonowanie stron internetowych (SEO - Search Engine Optimization) to złożony proces, którego celem jest uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce na określone zapytania. Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google jest najważniejszym zadaniem, ponieważ z rozwiązań firmy Alphabet korzysta 92%-94% populacji. Sam proces SEO może być jednak ukierunkowany także na inne silniki wyszukiwarek, np. rosyjski Yandex.
SEO jest istotne dla każdego rodzaju strony www - zarówno wizytówki usługowej, jak i sklepu e-commerce. Dzięki wypozycjonowaniu zarówno całego sklepu, jak i podstron produktowych, osoba zainteresowana sprzedawanymi produktami jest w stanie szybko odnaleźć sklep w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie sklepów internetowych pomaga również w osiągnięciu wyższej konwersji sprzedażowej. W ramach SEO przeprowadza się szereg modyfikacji i poprawek technicznych, które sprawiają, że witryna jest bardziej czytelna, przystępna i zachęca do zakupu.
Pozycjonowanie sklepów internetowych - na czym polega i jakie korzyści zapewnia?
Pozycjonowanie stron internetowych (SEO - Search Engine Optimization) to złożony proces, którego celem jest uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce na określone zapytania. Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google jest najważniejszym zadaniem, ponieważ z rozwiązań firmy Alphabet korzysta 92%-94% populacji. Sam proces SEO może być jednak ukierunkowany także na inne silniki wyszukiwarek, np. rosyjski Yandex.
SEO jest istotne dla każdego rodzaju strony www - zarówno wizytówki usługowej, jak i sklepu e-commerce. Dzięki wypozycjonowaniu zarówno całego sklepu, jak i podstron produktowych, osoba zainteresowana sprzedawanymi produktami jest w stanie szybko odnaleźć sklep w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie sklepów internetowych pomaga również w osiągnięciu wyższej konwersji sprzedażowej. W ramach SEO przeprowadza się szereg modyfikacji i poprawek technicznych, które sprawiają, że witryna jest bardziej czytelna, przystępna i zachęca do zakupu.
Czy z pozycjonowania skorzystają także stacjonarne sklepy i biznesy usługowe?
Sklepy stacjonarne i działalności usługowe także mogą skorzystać z usług pozycjonowania. W takich przypadkach doskonale sprawdza się pozycjonowanie lokalne. Polega ono na dotarciu do odbiorców lokalnych m.in. poprzez stosowanie fraz geolokalizacyjnych, czyli takich, z których korzystamy najchętniej, szukając sklepu lub punktu usługowego w pobliżu.
Pozycjonowanie stron www i sklepów - jak wygląda?
Pozycjonowanie stron www i sklepów polega na wykonywaniu wielu różnych czynności w sposób regularny i wcześniej zaplanowany.
Firma zajmująca się reklamą w Internecie odpowiada m.in. za:
Firma zajmująca się reklamą w Internecie odpowiada m.in. za:
- poprawienie sklepu od strony wizualnej,
- techniczną optymalizację strony pod wyszukiwarki internetowe (prace nad kodem i treścią strony),
- linkowanie wewnętrzne,
- pozyskiwanie silnych linków z serwisów zewnętrznych,
- konfigurację sklepu z social media,
- content marketing (tworzenie i publikację treści na zewnętrznych serwisach).
Marketing internetowy w każdej formie jest złożonym procesem i wymaga doświadczenia. Można się go nauczyć, ale tylko przy odpowiedniej determinacji, otwartości i dużej ilości wolnego czasu. W przeciwnym razie warto znaleźć dobrą agencję SEO, z którą nawiąże się współpracę.
Jaki zakres działań trzeba wykonać, chcąc pozycjonować stronę?
Jaki zakres działań trzeba wykonać, chcąc pozycjonować stronę?
Zastanawiasz się, od czego zacząć samodzielne pozycjonowanie strony www? Na płaszczyźnie technicznej warto przejść przez następujące kroki:
- wybór platformy sklepu internetowego (np. WooCommerce, PrestaShop czy Shoper),
- wybór dobrego hostingu,
- optymalizacja silnika i motywu, stworzenie child theme,
- optymalizacja grafik i multimediów na stronie,
- optymalizacja kodu,
- analiza słów kluczowych,
- krótkie adresy html,
Pozycjonowanie sklepu to także szereg działań kreatywnych i marketingowych. Na pewno warto zadbać o:
- wartościowe i unikalne treści - artykuły, treści sprzedażowe, opisy produktów,
- linkowanie wewnętrzne,
- zewnętrzne artykuły promocyjne.
Oczywiście powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich zagadnień. Może ona też zawierać elementy, które w danym momencie nie będą tak potrzebne. Aby ustalić najważniejszą check listę, konieczne jest przeprowadzenie profesjonalnego audytu SEO.
Pozycjonowanie w ramach marketingu internetowego SEM
Marketing internetowy w obrębie wyszukiwarki, czyli SEM (ang. Search Engine Marketing), to kompleksowa usługa wykorzystująca zarówno pozycjonowanie stron, jak i reklamę w płatnych wynikach wyszukiwania. W kampaniach SEM stosowana jest reklama typu PPC (ang. Pay-per-click), która może wyświetlać się w poszczególnych miejscach listy wyszukiwania po wpisaniu odpowiednich fraz. Podczas gdy pozycjonowanie stron www ma zapewnić dobry ruch organiczny, płatne kampanie, np. Google Ads, zapewniają ruch płatny, rozliczany w modelu płatności za kliknięcie. Z oczywistych powodów, mówiąc o reklamie w wynikach wyszukiwania, mamy najczęściej na myśli reklamę Google Ads w postaci linków sponsorowanych, wyświetlanych zarówno nad, jak i pod wynikami organicznymi.
Taki sposób promocji zapewnia natychmiastowe rezultaty i wzrost rozpoznawalności firmy. Niewątpliwą wadą tego sposobu jest fakt, że jego skuteczność uzależniona jest od płatności. W momencie wstrzymania kampanii efekt od razu przestaje być widoczny. Dlatego doskonałym rozwiązaniem jest kompleksowa kampania marketingowa SEM, która wykorzystuje zarówno reklamy, jak i pozycjonowanie stron. Ten pierwszy element pomoże przy sprzedaży, dostarczając firmie nowych klientów, SEO zaś docelowo może pomóc utrzymać ten sam efekt po późniejszym wyłączeniu kampanii płatnej. W przypadku prowadzenia e-commerce zazwyczaj warto korzystać z obydwu rozwiązań cały czas, gdyż może to zapewniać najwyższy zwrot z inwestycji w marketing. Szczegółowe strategie i działania zależą jednak od wielu różnych czynników, które powinny być wzięte pod uwagę przez agencję zajmującą się reklamą w Google.
fot. materiał własny klienta
fot. materiał własny klienta
Zobacz także