Pandemia przyspieszyła proces cyfryzacji spraw urzędowych. Dlatego rząd chce całkowicie zrezygnować z papierowych wniosków dla przyszłych przedsiębiorców.
W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt, którego założeniem jest plan wdrożenia wirtualnych wniosków o rejestrację działalności gospodarczej (spółki cywilne). Oznacza to, że wkrótce tę sprawę załatwimy tylko online. I od tej zasady nie będzie wyjątków. Papierowe dokumenty odejdą w niepamięć. Dlaczego?
Autorzy projektu wskazują, że w czasie pandemii niemal 70 proc. wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) zostało złożonych właśnie przez Internet, co ma potwierdzać słuszność takiego rozwiązania.
„Sytuacja związana z epidemią COVID-19, z którą zmierzyli się przedsiębiorcy i administracja publiczna, pokazała, jak ważna jest możliwość załatwienia szerokiego zakresu spraw świadczonych drogą elektroniczną. Doświadczenia
ostatnich lat potwierdzają, że przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości załatwienia spraw, wykorzystując usługi elektronicznie” – czytamy w uzasadnieniu.
Choć prace nad wdrożeniem projektu mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, to jednak cały proces będzie rozciągnięty w czasie. Autorzy dokumentu zauważają bowiem, że osoby niekorzystające z cyfrowej technologii, mogą mieć problem z elektronicznym załatwieniem sprawy.
„Należy zaznaczyć, że rozwiązanie to jest oczekiwanym następstwem postępującej elektronizacji usług publicznych, natomiast aby wyjść naprzeciw potrzebom obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych, planowane jest rozłożenie procesu całkowitej elektronizacji w czasie. Okres pandemii pokazał, że przedsiębiorcy oraz infrastruktura technologiczna CEIDG są gotowe do przejścia na pełny proces elektroniczny w zakresie rejestracji działalności” – podkreślają.
fot. iStock