Wiosną tego roku na zlecenie Urzędu Miasta w Pile prywatna firma przeprowadziła badania dotyczące układu komunikacyjnego. W autobusach podróżowali badacze, którzy byli rekrutowani również spośród miłośników pilskiej komunikacji. Badania polegające na liczeniu pasażerów oraz analizie matematycznej poszczególnych tras, przystanków, pory dnia oraz linii pokazały, że układ komunikacyjny w mieście wymaga uporządkowania. Szczególnie dotyczy to krzyżowania się linii nr 1,3 i 5 oraz częstotliwości kursów. - Obecna trasa linii 3 i częstotliwość kursów bardzo często powoduje spiętrzenie się autobusów w niektórych częściach miasta z linią nr 1 i 5, a potem jest długi okres bez żadnego autobusu. W związku z tym nastąpi zmiana częstotliwości kursowania autobusów oraz linia nr 3 zmieni swoją trasę - tłumaczy Marcin Gromadzki przedstawiciel firmy PTC wykonującej badania.
Trójka nie będzie już robiła pętli na Zamościu. Zamiast tego od 27 sierpnia będzie kursować ul. Browarną, Zygmunta Starego, Kwiatową, przez pl. Konstytucji 3-go Maja wjedzie na obecną trasę, czyli ul. 1 Maja. Dzięki temu osiedle Koszyce zyska bezpośrednie połączone z dworcem kolejowym. W zamian za likwidację linii nr 3 na Zamościu pojawią się linie nr 4 i nr 12, które przejadą ul. Kusocińskiego i wjadą na dawny odcinek trójki.
Trasa trójki będzie również wydłużona. Autobus pojedzie ul. Lotniczą, Szybowników do Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile. Nie będzie tam już dojeżdżać linia nr 4, tylko pojedzie z al. Wojska Polskiego ulicą Mickiewicza do placu Inwalidów. Nowy rozkład uwzględnia również budowę ul. Kazimierza Wielkiego od skrzyżowania z ul. Szkolną do al. Niepodległości. Kiedy już zostanie wykonana będzie tam przystanek dla wszystkich linii przejeżdżających przez północną część Koszyc. Zwiększy się również częstotliwość kursów. Ma to spowodować, że na danym przystanku, na którym zatrzymują się autobusy różnych linii, nie trzeba będzie czekać dłużej jak kilkanaście minut.
MZK w Pile będzie komunikować zmiany w rozkładach za pomocą mediów społecznościowych, plansz na przystankach oraz informatorów papierowych, które będą dostępne w biurach obsługi pasażerów przy ul. Łącznej i al. Piastów oraz w Urzędzie Miasta Piły.
Jak zapowiedział prezydent Piły Piotr Głowski miasto pracuje nad opracowaniem aplikacji, dzięki której będzie można sprawdzać rozkład jazdy oraz śledzić pojazdy w czasie rzeczywistym.
Autobusy pilskiego MZK pokonują 3 mln km rocznie, przewożąc 6 mln pasażerów. Jest ich coraz mniej, bo o 7% w skali roku. Jak się jednak okazuje w Polsce podobnej wielkości miasta tracą dwa lub nawet trzy razy więcej pasażerów rocznie.
fot. archiwum
Komentarze
Zobacz także