W styczniu 2021 r. muzeum wzbogaciło się o dwa niepowtarzalne małe trenażery samochodowe MTS-70 i TK-660 (MTS-72). Pojazdy wyposażone w nadwozie z lampami i zderzakami były rozwinięciem konstrukcji gokartów, które po raz pierwszy wykorzystano do szkolenia kierowców w działającej w Pile Oficerskiej Szkole Samochodowej. Ich głównym konstruktorem był płk Zbigniew Węglarz.
Wykorzystanie gokartów obniżało koszty szkolenia. Gokart wyposażony w silnik z motocykla WSK spalał ok. 5 litrów benzyny na 100 kilometrów, a samochód marki Żuk, Nysa, czy terenowy GAZ 69 ponad 20 litrów w mieście. Na wstępnym etapie nauki jazdy w mieście, kursant spędzał 9 godzin za kierownicą gokarta w specjalnie przygotowanym miasteczku ruchu drogowego. Dodatkową korzyścią było to, że jeden instruktor mógł jednocześnie obserwować i szkolić kilku młodych kierowców. Po opanowania zasad ruchu w mieście, kursant siadał za kierownicą prawdziwego samochodu.
Kilka egzemplarzy tych gokartów przekazano do pilskiej Wyższej Oficerskiej Szkoły Samochodowej. W 2002 roku, gokarty trafiły w prywatne ręce.
– Egzemplarz, który udało nam się odnaleźć w stodole w miejscowości Dolaszewo pod Piłą, to najprawdopodobniej jedyny taki pojazd zachowany w Polsce. Gokart będzie wspaniałym uzupełnieniem naszej kolekcji, a po ukompletowaniu i przywróceniu pełnej sprawności technicznej, rewelacyjnym narzędziem do tego, żeby zainteresować młodych ludzi techniką wojskową i historią – informuje Przemysław Olszyński, dyrektor Pilskiego Muzeum Wojskowego.
fot. Pilskie Muzeum Wojskowe