Jeszcze w styczniu tego roku, na długo przed letnim wypoczynkiem, Urząd Ochrony konkurencji i Konsumentów wysunął zarzuty wobec internetowych sprzedawców ofert wypoczynkowych. Było to pierwsze takie działanie, a urzędnicy stwierdzili, że że ceny w ofertach prezentowanych w serwisie wakacje.pl różniły się od tych prezentowanych na stronach biur podróży, kiedy już klient przeszedł z wakacje.pl na witrynę konkretnego biura.
- Cena to jedno z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność – ocenił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Spółka takimi zarzutami była zaskoczona i tłumaczyła, że nigdy nie wpływa na ceny o oferty partnerów zewnętrznych. To tylko jeden z przykładów jak można zostać niewłaściwie potraktowanym planując urlop. I co się może zdarzyć w czasie wypoczynku.
Połowa wakacji
Zbliża się połowa wakacji i okazuje się, że UOKiK otrzymał już w tym roku 750 skarg na działania firm. A analogicznym okresie 2022 roku było takich sygnałów 366. Jak wskazuje UOKiK, dane te zawierają skargi w szerokiej kategorii turystyka i rekreacja. Statystyka obejmuje więc zarówno sygnały dotyczące działań biur podróży, linii lotniczych, jak i np. hoteli, siłowni czy basenów – informuje businessinsider.pl.
Linii lotniczych. Az 110 skarg dotyczyła Wizz Air a chodziło o np. opóźnieniami lotów czy opłatę za połączenie z infolinią, co często jest jedynym, szybkim sposobem kontaktu z przewoźnikiem. Tu trzeba przypomnieć, że konsumenci nie mogą ponosić dodatkowych opłat w sytuacji, gdy potrzebują się skontaktować z przewoźnikiem w sprawie zawartej umowy.
We wpływających do UOKiK sygnałach konsumenci stosunkowo często skarżą się na fizyczny brak rezydenta w hotelu albo na to, że rezydent teoretycznie jest, ale zajmuje się głównie np. sprzedażą wycieczek fakultatywnych. Przez ostatnie dwa lata dostaliśmy ponad 50 takich sygnałów — informuje o kolejnych problemach Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Co roku podnoszona jest także kwestia tego, że hotel w kurorcie wygląda inaczej niż w folderze, a jego standard odbiega od obiecywanego. W tym roku jest już 80 sygnałów.
Tradycyjne skargi
• zmiany cen przed rozpoczęciem imprezy lub obowiązkiem wniesienia dodatkowych opłat
• zmiany zasad realizacji transferu pomiędzy obiektem zakwaterowania a lotniskiem
• zmiany informacji o położeniu, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania
• zmiany hotelu, nieadekwatność warunków panujących w hotelu do tego, co biuro podróży deklarowało przed zawarciem umowy
• problemy z realizacją wycieczek fakultatywnych w ramach imprezy
• przewlekłość procedury reklamacyjnej
fot. iStock
Komentarze
Zobacz także