– Gdy zaczynamy kierować się emocjami, usypiamy naszą czujność. Chcemy jak najszybciej ratować nasze oszczędności i nie podejrzewamy, że to właśnie w ręce przestępców mogą one trafić – ostrzegają policjanci.
Oszuści mogą wykorzystywać wiele trików, aby uwiarygodnić swoje działanie. Mogą za pośrednictwem internetowych bramek zmienić wyświetlany numer telefonu na taki, który rzeczywiście należy do naszego banku. Mogą też być w posiadaniu naszych danych, które wcześniej wykradli z np. z bazy danych internetowego sklepu.
Wystarczy tylko chwila nieostrożności. Mechanizm działania oszustów pokazuje zamieszczony poniżej film.
Jak się uchronić?
- Nie podejmuj żadnych działań pod wpływem emocji i presji czasu.
- Nie wykonuj poleceń usłyszanych w słuchawce oraz nie podawaj informacji, które mogą posłużyć do autoryzacji (np. imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce itp.).
- Zweryfikuj rozmówcę i potwierdź przedstawianą historię u źródła (np. odwiedzając placówkę banku lub dzwoniąc na prawdziwą infolinię).
- Włącz weryfikację dwuetapową.
I pamiętaj – bank, ani policja nie będzie prosić o podanie twoich danych, haseł do logowania czy danych kart płatniczych.
Zdjęcie i film: KPP Piła
Komentarze
Zobacz także