Publiczne Przedszkole numer 12 w Pile to placówka z oddziałami integracyjnymi. Dzieci pełnosprawne uczą się i bawią razem z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Do przedszkola uczęszcza 152 dzieci. 12 z nich to dzieci z niepełnosprawnościami.
– Staramy się tworzyć jak najbardziej naturalną atmosferę do zdobywania nowych umiejętności, wiedzy, a przede wszystkim do tego, żeby przystosować je do radzenia sobie w późniejszym życiu dorosłym – podkreśla Sylwia Stańczyk, dyrektorka Publicznego Przedszkola numer 12. Pile.
W przedszkolu, oprócz nauczycielek i opiekunek, pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna. Dzieci współpracują z terapeutami, logopedami i neurologopedami. Najmłodsi mają do dyspozycji sale sensoryczne oraz rehabilitacyjne. Do czterech oddziałów integracyjnych uczęszczają dzieci m.in. ze spektrum autyzmu czy niepełnosprawnościami ruchowymi.
Dzieci uczestniczą w zajęciach indywidualnych i grupowych. Uczą się akceptacji i tolerancji wobec drugiej osoby.
– Dzieci bez problemów radzą sobie, wspomagając kolegów. To jest bardzo fajne, bo one robią to w tak naturalny sposób. Dzieci po prostu zapytają “Mam ci pomóc? Potrzebujesz mojej pomocy?” i w ogóle nie oceniają – mówi Katarzyna Szałowińska, neurologopeda.
W klasach integracyjnych dzieci rozwijają także swoją samodzielność i przełamują stereotypy dotyczące współpracy tych pełnosprawnych z niepełnosprawnymi. W pilskim przedszkolu pomocą psychologiczno-pedagogiczną objętych jest ponad setka dzieci.