Okrąglak wraz z przyległymi gruntami jeszcze w tym roku stanie się własnością miasta. PKP już rozpoczęło wydzielanie działek pod przekazanie obiektu. I co ważne – za darmo.
– Gmina, zakładam, stworzy ośrodek ponadregionalny. To nie będzie tylko miejska instytucja. Będzie to miejsce integracji mieszkańców wokół tradycji związanej z kolejnictwem – zapowiada Beata Dudzińska, pełniąca obowiązki prezydenta Piły.
Ale nie tylko. Może to też być przestrzeń artystyczna, choćby sala koncertowa. Kolejnictwo jednak ma być motywem wiodącym. Stąd współpraca z parowozownią w Wolsztynie. Może powstanie Wielkopolski Szlak Kolei Żelaznej?
– Gdzie będziemy mogli naszymi parowozami z Wolsztyna, czyli jedyną jednostką, która posiada parowozy w ruchu planowym, dojeżdżać tutaj okazjonalnie z pociągami specjalnymi. No takim marzeniem byłoby otwarcie hali i wjechanie parowozem na obrotnicy – mówi Waldemar Ligma, dyrektor parowozowni Wolsztyn.
Okrąglak powstał w 1874 roku i jest jednym z najcenniejszych zabytków kolejnictwa w Europie. PKP kilka lat temu wyremontowało dach, by obiekt nie ulegał dalszemu zniszczeniu. Ale remont całego budynku pochłonie wiele milionów złotych. Skąd je wziąć?
– Zakładamy, że znajdą się środki rządowe, które nas wesprą, bo my możemy dbać później o ten obiekt – odpowiada Beata Dudzińska.
PKP odda miastu też działki przyległe.
– Działki, które tutaj prowadzą, one mają pewien potencjał komercyjny. Może zabudowa mieszkaniowa, czy usługowa, czy parkingi chociażby służące do obsługi tego właśnie okrąglaka, który tu funkcjonował będzie, przyjmował turystów, gości – mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A.
– Po remoncie tej drogi, ruch tych ciężkich samochodów doprowadziłby pewnie za rok za 2 po jej wybudowaniu do kolejnej dewastacji, więc no trzeba zrobić wszystko kompleksowo – podkreśla Piotr Głowski, poseł Platformy Obywatelskiej.
Dworzec w 2015 roku przeszedł kompleksowy remont. Teraz ma przejść lifting. Do 15 marca trwa przetarg na wykonanie prac. Wkrótce zmieniona zostanie też organizacja ruchu na parkingu, tak aby samochody przez wiele dni nie blokowały tam miejsc. PKP PLK ma w planach przebudowę peronów i przejść podziemnych.
– Tuneli jest sporo, ale one nie stanowią żadnego systemu, zdecydowanie wymagają połączenia tak, żeby te obie części miasta nie były rozdzielone przez tory – mówi Krzysztof Golubiewski.
Czyli tunel miałby połączyć ul. 14 Lutego z al. Poznańską. Uwolniłoby to także 3-hektarową działkę przy al. Poznańskiej pod kolejne inwestycje. Kiedy? Nie wiadomo. Tu potrzebny jest lobbing...
– Żeby projekt ten znalazł się odpowiednio wysoko we wszystkich inwestycjach, które PLK planuje wykonać. Musimy znaleźć finansowanie na tą część projektową, a później na samo wykonanie – tłumaczy Krzysztof Golubiewski.
A jeszcze w tym roku wraz z liftingiem dworca odświeżone zostaną kamienice należące do PKP, a buda, będąca niechlubną wizytówką Piły, zniknie. PKP rozpoczęło już proces eksmisyjny.