Samorządowcy skarżyli się nowej wojewodzie. Ich zdaniem gmin nie stać na partycypację w kosztach projektów realizowanych z dofinansowaniem rządowym.
- Dla samorządu gminy Zakrzewo jest na prawdę bardzo trudno dołożyć aż 40 proc. dofinansowania do takiej inwestycji. Jesteśmy gotowi, żeby złożyć wniosek na kwotę 4 mln 600 tys. złotych i w sytuacji, gdy gmina nie otrzyma chociażby 80 proc. dofinansowania niestety nie będziemy mogli takiej inwestycji zrealizować - tłumaczy Marek Buława, wójt gminy Zakrzewo.
Program ten dotyczy głownie dróg, a to bardzo kosztowne inwestycje. Ich zdaniem program premiuje przesadę. Przesadę niepotrzebną na wsiach.
- Szerokie chodniki, szerokie jezdnie, cała infrastruktura związana z bezpieczeństwem bardzo dobrze, że tak jest. Ale czasami w tych naszych wiejskich obszarach takie autostrady wyglądają śmiesznie, a wystarczyłby wąski, 3 metrowy dywanik asfaltowy - mówi Piotr Lach, wójt gminy Złotów.
- Te kryteria ograniczają te samorządy. Przy budowie takiej drogi nie zawsze jest potrzebna budowa zatoczki autobusowej. Nie zawsze trzeba wybudować przejście dla pieszych. W takich małych miejscowościach ludzie oczekują dobrze zrobionej drogi i tak na prawdę to nie wymaga to żadnego kryterium - dodaje Marek Buława.
Sugestie złotowskich samorządowców będą brane pod uwagę - zapewniała wojewoda. Bo ten problem dotyczy wszystkich gmin. Teraz Złotów, by ubiegać sią o dotację, musiał wybrać do projektu drogę między Kleszczyną, a Buntowem. Bo tylko ta mieści się w kryteriach.
- Nie jest zbyt wybujałą inwestycją, na którą będzie nas stać, w razie czego... Jest to jakby szukanie drogi, która już od lat jest oczekiwana przez mieszkańców - mówi Piotr Lach.
W tym roku wnioski o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych można składać do 26 sierpnia. Do Wielkopolski trafią 232 miliony złotych.
- Dla takich inwestycji, które są realizowane przy węzłach przesiadkowych, na drogach, na których odbywa się transport zbiorowy, bądź jest możliwość postawienia nowego przystanku - tłumaczy Agata Sobczyk, wojewoda wielkopolski.
Głównym celem tego programu jest modernizacja dróg i zwiększenie bezpieczeństwa oraz wsparcie transportu zbiorowego.