Odległa perspektywa drugiej nitki linii kolejowej do Poznania

04.12.2024   Autor: Redakcja
777---105
Na odcinku trasy kolejowej z Poznania do Piły kolejarze zamierzają wybudować drugi tor w Obornikach wraz z dodatkową nitką mostu na Warcie. Inwestycja ma się zakończyć w 2026 roku. Z kolei na drugi tor na północ od Obornik w kierunku Piły przynajmniej na razie nie ma co liczyć. 

Aby ułatwić podróżowanie między Poznaniem a Piłą, PKP wybuduje drugi tor wraz z siecią trakcyjną na ponad 2 km odcinku trasy Oborniki Wielkopolskie Most - stacja Oborniki Wielkopolskie. Obecna przeprawa mostowa na Warcie zyska drugą, dodatkową nitkę. Dzięki temu, jak zapewnia PKP, ma się zwiększyć przepustowość linii, możliwość obsługi większej liczby pociągów. Ma w tym również pomóc dodatkowo mijanka w Parkowie. 

Stawiamy na efektywną kolei, dlatego, wykorzystując środki unijne i budżetowe, sukcesywnie tworzymy optymalne rozwiązania dla podróżnych. Ważnym krokiem w tym kierunku jest budowa drugiego toru w Obornikach. Inwestycja, na newralgicznym odcinku linii Poznań – Piła, znacznie zwiększy możliwości trasy, ułatwiając przejazdy koleją na północ regionu. Patrzymy na kolej perspektywicznie, dlatego zamierzamy analizować możliwości dalszej rozbudowy linii po 2030 r., w momencie, gdy znane będą źródła finansowania na kolejną perspektywę Unii Europejskiej powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak.
Z wypowiedzi wiceministra wynika, że do 2030 roku nie ma szans na drugi tor na dalszym odcinku linii w stronę Piły. Dopiero możliwość uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej w nowej perspektywie, czyli po 2030 roku  pozwoli na planowanie dalszej rozbudowy linii. Przypomnijmy, że w 2019 roku kolejarze zmodernizowali istniejącą linię Poznań - Piła, nie dobudowując drugiego toru. Mimo to czas przejazdu się skrócił. Najszybsze pociągi pokonują trasę w ok. 70 min, to o około 35 min krócej niż wcześniej. Wybudowano nowe przystanki, wyremontowano dworce, w tym ten pilski. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowoczesne urządzenia sterowania oraz wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia to ponad 500 mln złotych. Wykorzystano przy tym fundusze europejskie. 

Póki co Polskie Koleje Państwowe właśnie ogłosiły przetarg na wykonanie prac drugiego toru w Obornikach. Wykonawcy mogą składać oferty do 10 stycznia. Termin zakończenia budowy planowany jest na drugą połowę 2026 roku. 

fot. archiwum

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:

Komentarze
© Copyrights 2019 asta24.pl Agencja Interaktywna Sun Group