Kłótnie, złe odczytywanie intencji, nieradzenie sobie ze stresem oraz zaburzenia emocjonalne to największe problemy z jakimi borykają się uczniowie szkół podstawowych. Aby pomóc w radzeniu sobie z takimi trudnościami niezbędne jest szybkie i skuteczne działanie pedagogów i psychologów w szkole.
Na taką opiekę i pomoc w problemach mogą liczyć uczniowie chwiramskiej podstawówki. W rozwiązywaniu trudnych sytuacji w szkole jak i w domu pomóc może zarówno pedagog i psycholog. Aby pomoc była skuteczna bardzo ważne jest zdobycie zaufania dziecka. Uczeń musi być świadomy, że może bez skrępowania udać się po taką pomoc.
- Uświadamiamy, że te problemy są na co dzień i że każdy te trudności przeżywa, przechodzi. Że jesteśmy po to w szkole, aby pomóc, wzmacniać, wspierać i że to nie jest żaden wstyd - mówi Katarzyna Pułjanowska-Pakuła, pedagog szkolny.
A jeśli już dziecko zdecyduje się na taki krok i poprosi o pomoc specjalisty to najczęściej jest to spowodowane tym, że nie potrafi poradzić sobie ze stresem. Ma zaburzenia emocjonalne. Ale również brakuje mu motywacji do działania oraz nie potrafi porozumieć się z rówieśnikami.
- Zła wymiana słów, zdań między sobą. Złe odczytywanie intencji drugiej osoby. I często taki pedagog szkolny potrzebny jest po to, aby przeprowadzić tą mediację między uczniami. I wyjaśnić dany problem, który zaszedł - dodaje pedagog.
Gdy rodzice wyrażą zgodę na spotkanie dziecka z psychologiem, taka wizyta zawsze jest indywidualna. Często poprzedzona rozmową specjalisty z rodzicami.
- Bo potrzeba po prostu pełnego obrazu danej sytuacji. Jak dziecko funkcjonuje w domu, poza tym jak funkcjonuje w szkole. Dziecko tu się spotyka, badamy sprawę, badamy problem. Budujemy relację, żeby dziecko czuło, że może wrócić i miało tę przestrzeń tutaj - mówi Katarzyna Duszek, pełniąca obowiązki psychologa szkolnego.
Ale to nie oznacza, że tylko dzieci muszą zrobić ten pierwszy krok, jeśli chodzi o zasygnalizowanie problemu. Również rodzice mogą zgłosić się z prośbą o poradę w kryzysowej sytuacji.
- Nie ma rozmowy o sytuacji dziecka bez rozmowy o sytuacji często rodzinnej i relacji pomiędzy dzieckiem i rodzicem. Co dla mnie jest osobiście ważne, kiedy przychodzi do mnie rodzic to, żeby mu jakieś wsparcie, oparcie też dać - dodaje Katarzyna Duszek.
W chwiramskiej podstawówce położono nacisk przede wszystkim na zbudowanie dobrej relacji między dziećmi, a specjalistami. Uczniowie wiedzą, że w każdej chwili mogą podejść i porozmawiać z pedagogiem lub psychologiem.
- Profilaktyka uniwersalna zdecydowanie przynosi lepsze efekty. Także staramy się edukować dzieci w tej kwestii, niż potem zapobiegać skutkom - informuje Katarzyna Kurczewska, wicedyrektor Szkoły Podstawowej w Chwiramie.
Co bardzo istotne uczniowie i rodzice mogą w każdej chwili liczyć na pomoc specjalistów. Szczególnie gdy wsparcie potrzebne jest natychmiast, gdy wydarzyło się coś bardzo złego w otoczeniu dziecka. Do dyspozycji są zawsze pedagog, psycholog oraz pedagog specjalny.
Komentarze