Zbieżność a geometria - czy to to samo? Różnice ustawienia

Zbieżność a geometria - czy to to samo? Różnice ustawienia

Geometria a zbieżność - czy to to samo? Choć wielu kierowców uważa, że to synonimy, i z taką świadomością przybywają do warsztatów po konkretną usługę, w rzeczywistości każde pojęcie odnosi się do czegoś innego. Co ciekawe, wiedza o istnieniu różnic niekoniecznie przekłada się na konkrety: osoby, które potrafią całkiem sprawnie podać definicję geometrii i zbieżności kół nie zawsze wiedzą, kiedy powinny zdecydować się na co. Wyjaśniamy, na czym polegają różnice.

1. Zbieżność a geometria kół - różnice

2. Kiedy geometria, a kiedy zbieżność - w jakich okolicznościach je ustawiamy?

3. Ustawianie zbieżności i geometrii

4. Dlaczego trzeba zadbać o odpowiednią zbieżność i geometrię?

 

Zbieżność a geometria kół - różnice

Zbieżność kół określa położenie kół względem siebie. Możemy mówić o zbieżności dodatniej - gdy koła zmierzają ku środkowi, jakby do osi samochodu - albo zbieżności ujemnej, gdy sytuacja jest odwrotna. Z pierwszą opcją najczęściej mamy do czynienia w samochodach niewielkich, miejskich, o małej masie, natomiast zbieżność ujemną stosuje się w autach sportowych i luksusowych, gdyż wpływa ona na komfort prowadzenia pojazdu przy większych prędkościach.

Z kolei geometria kół jest pojęciem znacznie szerszym. To zestaw parametrów określających położenie kół względem siebie oraz względem nadwozia pojazdu, a więc:

  • zbieżność kół,
  • kąt pochylenia kół, czyli nachylenie kół w płaszczyźnie pionowej,
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
  • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Wszystko to zapewnia stabilność pojazdu, równomierne zużycie opon oraz komfort prowadzenia, dlatego tak ważne jest prawidłowe ustawienie geometrii kół. Błędy na tym poziomie niosą z sobą wiele zagrożeń. Jeśli więc mieszkasz w Radomiu i poszukujesz realizacji tej usługi, do znalezienia sprawdzonego warsztatu przyda Ci się ustawienie geometrii kół Radom.

Kiedy geometria, a kiedy zbieżność - w jakich okolicznościach je ustawiamy?

To, czy mechanik ustawi geometrię czy zbieżność jest uzależnione od stopnia skomplikowania zawieszenia. Zawieszenia oparte na belce skrętnej, w których tylna oś jest umocowana na stałem, umożliwiają ustawienie zbieżności przednich kół. Na ustawienie geometrii pozwala natomiast zawieszenie wielowahaczowe. Można przyjąć, że zawsze wymaga ono ustawienia geometrii – niezależnie od tego, czy wielowahacz jest na tylnej osi czy na całości.

Ustawianie zbieżności i geometrii

Skoro wiesz już, na czym polega różnica: geometria zawieszenia a zbieżność, pora powiedzieć nieco więcej o ustawianiu geometrii. Przede wszystkim proces ten zawsze wymaga kompetencji mechanika i staranności. Cena jest uzależniona od wielu czynników - przede wszystkim marki i modelu samochodu. Z reguły jednak nasze ceny wynoszą kilkaset złotych. Może zająć od kilkunastu minut do kilku godzin.

Dlaczego trzeba zadbać o odpowiednią zbieżność i geometrię?

Ustawianie zbieżności “na oko”, bez zastosowania odpowiedniego sprzętu, jest nieprecyzyjne i w konsekwencji może pociągać za sobą nierównomierne zużycie opon, niestabilność pojazdu i utrudnienia w prowadzeniu pojazdu. Badanie przeprowadzone w profesjonalnym warsztacie są bardzo dokładne, wcale nie trwają długo i nie kosztują wiele. Eksperci Q Service Castrol podkreślają, że prawidłowa geometria i zbieżność kół to kwestia bezpieczeństwa, dlatego nie warto ryzykować. Gdy zatem obserwujesz niepokojące objawy, które mogą wskazywać na nieprawidłowe ustawienie geometrii kół, a mieszkasz w Częstochowie i okolicach, skieruj się do fachowców - ustawienie zbieżności kół Częstochowa może Ci się przydać.

Komentarze

Funkcja dodania komentarzy pod tym artykułem jest wyłączona. Napisz do nas jeżeli chcesz wypowiedzieć się na ten temat.